2010. május 8., szombat

Sesizarea Patriarhului Daniel privind importanta religiei in scoli

Comisia de Învăţământ a admis sesizarea Patriarhului Daniel privind importanţa religiei în şcoli

REALITATEA.NET
30 apr 2010

Deputaţii din Comisia de învăţământ au decis, la sesizarea Patriarhului Daniel, eliminarea din proiectul Legii educaţiei elaborat de Guvern a prevederii care dădea posibilitatea elevilor ca, la cerere, să poată urma alte cursuri în locul celui de religie.

http://media.realitatea.ro/multimedia/image/201004/w460/daniel_44098000.JPG

Comisia de învăţământ a eliminat prevederea din proiectul Educaţiei criticată de Patriarhul Daniel


Comisia de învăţământ a adoptat, vineri, cu modificări, articolul 17 din proiectul Educaţiei referitor la disciplina religiei. Membrii forului au stabilit, la alineatul 1 că religia, ca disciplină şcolară în învăţământul primar, gimnazial, liceal şi profesional, este parte a trunchiului comun.

Potrivit alineatului 2 admis de Comisie, "la solicitarea scrisă a părintelui, tutorelui sau a elevului dacă este major, acesta poate să nu frecventeze orele de religie". Deputaţii au eliminat alineatul ale 3-lea din proiectul Guvernului, care stipula că, "la cerere, în locul orei de religie, elevii pot urma cursuri de istoria religiilor, istoria culturii şi artelor sau alte cursuri utile în formarea comportamentului etic, social sau comunitar".

În favoarea eliminării au votat 28 membri, iar "împotrivă" s-au exprimat trei: democrat-liberalii Teodor Spînu, Gheorghe Hogea şi Andrei Sava. Iniţial, deputatul PDL Teodor Spînu a opinat că alineatul trebuie păstrat în lege pentru că oferă "o alternativă coerentă" celor care nu doresc să studieze religia şi a anunţat că aceasta este poziţia grupului democrat-liberalilor. Colegul său de partid, deputatul Răzvan Mustea, a intervenit subliniind că are o altă opţiune. "E o chestiune foarte sensibilă, o opţiune personală. Eu susţin propunerea de eliminare a acestui amendament", a spus el.

În final, democrat-liberala Doiniţa Chircu a precizat că deputaţii PDL s-au consultat şi au decis să susţină eliminarea prevederii, apreciind că fiecare şcoală ar trebui să decidă ce materii vor studia elevii. "După spiritul acestei legi, unul din pilonii de bază ai învăţământului este decentralizarea, deci putem să lăsăm ca şcoala să decidă ce vor face elevii. Noi susţinem eliminarea textului", a explicat Chircu.

Deputatul social-democrat Cristian Dumitrescu, şi liberala Adriana Săftoiu au anunţat că PSD, respectiv PNL susţin eliminarea alineatului, la această poziţie raliindu-se şi reprezentantul minorităţilor, Mihai Radan.

Ministrul Daniel Funeriu a admis că, în formularea "ambiguă" din proiect, prevederea "poate ridica probleme reale". "O lege organizează, nu impune o credinţă, nu atentează la vreo libertate. Constituţia ne spune clar ce avem de făcut, dar decizia e a fiecăruia dintre dvs, e o decizie individuală, asupra căreia nu intervin. S-au ridicat argumente de natură organizatorică, e limpede că această măsură poate să ridice, prin ambiguitatea formulării, nişte probleme reale, şi prin dificultăţile legate de organizare. Poziţia Ministerului e că se poate reveni la varianta iniţială propusă de minister", a spus Funeriu.

Patriarhul Daniel a trimis, miercuri, preşedintelui Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, o serie de amendamente la proiectul de Lege a Educaţiei, privind statutul orei de religie şi al cadrelor didactice care predau această disciplină. Printre prevederile a căror modificare se impune, Patriarhul Daniel menţionează un articol potrivit căruia "la cerere, în locul orei de religie elevii pot urma cursuri de istoria religiilor, istoria culturii şi artelor sau alte cursuri utile în formarea comportamentului etic, social sau comunitar".

Despre acest articol PF Daniel spune, în scrisoarea adresată Robertei Anastase, că nu exista în forma iniţială a proiectului de lege şi că scade importanţa orei de religie între celelalte discipline şcolare şi poate genera forme de abuz, oferind directorilor unităţilor şcolare posibilitatea de a completa norma didactică acolo unde este cazul, prin retragerea elevilor de la ora de religie.



Nincsenek megjegyzések: