Presa franceza: Biserica Ortodoxa Romana, pasiva in timpul Revolutiei
Romania Libera
24 Decembrie 2009
AFP PHOTO/ANDREI PUNGOVSCHI
Pozitia Bisericii Ortodoxe autohtone in timpul regimului comunist s-a manifestat, in cel mai bun caz, printr-o tacere ingaduitoare sau, in cel mai rau caz, printr-o sustinere, insa rolul ei in Revolutia romana a fost inexistent, potrivit unui articol dedicat implinirii a 20 de ani de la caderea regimului comunist, aparut in saptamanalul francez L’Express.
Spre deosebire de celelalte Biserici din tarile Europei de Est, care au jucat un rol in caderea regimurilor comuniste, in Romania, "ele, ca si comunitate, au participat foarte putin la Revolutie", spune Michel Kubler, redactor-sef al departamentului "Religie" al ziarului catolic La Croix, specialist in Bisericile Orientului, citat de L’Express. Kubler argumenteaza ca institutia ortodoxa nu s-a implicat in evenimentele din ‘89, fiind numai "cativa episcopi ortodocsi sau preoti implicati, dar fara un impact determinant".
Potrivit expertului francez, in timpul regimului comunist, "controlul autoritar exercitat de Ceausescu asupra societatii romane era de asa natura incat nu se putea avansa in ierarhia ortodoxa fara acordul politiei secrete". Cu toate acestea, explica Kubler, "nu inseamna ca toti mitropolitii erau corupti si supusi in totalitate regimului. Dar, in orice caz, trebuiau sa fie inofensivi". Kubler aminteste metoda prin care Biserica Ortodoxa a ajuns sa fie cea mai importanta, in timpul regimului comunist, in detrimentul celorlalte Biserici: trecerea fortata a greco-catolicilor in 1948 la ortodoxie, care le-a permis comunistilor "sa se debaraseze de spionii Vaticanului". Apoi, publicatia franceza scrie ca aceasta legatura dintre regimul comunist si Biserica Ortodoxa a fost intarita prin faptul ca unii demnitari au trecut in mod public de partea "dictatorului rosu", incepand cu primul dintre ei. Michel Kubler spune ca "Patriarhul Teoctist s-a facut remarcat prin cuvinte foarte elogioase la adresa regimului comunist. Nu numai in perioada anilor ‘70-‘80, dar si cu cateva luni inainte de Revolutie, ceea ce ortodocsii isi asuma cu greu". Tot expertul francez subliniaza insa ca, in ianuarie 2008, la cateva luni dupa ce a fost ales, noul patriarh, Daniel, a prezentat scuze oficiale pentru perioada dictaturii. "Imi cer iertare pentru tot ceea ce Biserica Ortodoxa Romana ar fi trebuit sa faca in bine si nu a facut in acele vremuri de persecutie comunista", scria acesta, potrivit L’Express, intr-o scrisoare cu ocazia aniversarii a 125 de ani de existenta a parohiei romane de la Paris.
Publicatia franceza noteaza ca, "in prezent, preotii continua sa se teama de deschiderea arhivelor Securitatii, multi dintre ei fiind banuiti ca au «pactizat cu diavolul»". In aceste conditii, cu trei ani inainte ca dosarele politiei secrete sa fie puse partial la dispozitia publicului, fostul patriarh Teoctist declara, fiind cu totul favorabil deschiderii arhivelor, ca "numai Dumnezeu poate judeca actele trecute, si nu oamenii politici", concluzioneaza L’Express.
Romania Libera
24 Decembrie 2009
AFP PHOTO/ANDREI PUNGOVSCHI
Pozitia Bisericii Ortodoxe autohtone in timpul regimului comunist s-a manifestat, in cel mai bun caz, printr-o tacere ingaduitoare sau, in cel mai rau caz, printr-o sustinere, insa rolul ei in Revolutia romana a fost inexistent, potrivit unui articol dedicat implinirii a 20 de ani de la caderea regimului comunist, aparut in saptamanalul francez L’Express.
Spre deosebire de celelalte Biserici din tarile Europei de Est, care au jucat un rol in caderea regimurilor comuniste, in Romania, "ele, ca si comunitate, au participat foarte putin la Revolutie", spune Michel Kubler, redactor-sef al departamentului "Religie" al ziarului catolic La Croix, specialist in Bisericile Orientului, citat de L’Express. Kubler argumenteaza ca institutia ortodoxa nu s-a implicat in evenimentele din ‘89, fiind numai "cativa episcopi ortodocsi sau preoti implicati, dar fara un impact determinant".
Potrivit expertului francez, in timpul regimului comunist, "controlul autoritar exercitat de Ceausescu asupra societatii romane era de asa natura incat nu se putea avansa in ierarhia ortodoxa fara acordul politiei secrete". Cu toate acestea, explica Kubler, "nu inseamna ca toti mitropolitii erau corupti si supusi in totalitate regimului. Dar, in orice caz, trebuiau sa fie inofensivi". Kubler aminteste metoda prin care Biserica Ortodoxa a ajuns sa fie cea mai importanta, in timpul regimului comunist, in detrimentul celorlalte Biserici: trecerea fortata a greco-catolicilor in 1948 la ortodoxie, care le-a permis comunistilor "sa se debaraseze de spionii Vaticanului". Apoi, publicatia franceza scrie ca aceasta legatura dintre regimul comunist si Biserica Ortodoxa a fost intarita prin faptul ca unii demnitari au trecut in mod public de partea "dictatorului rosu", incepand cu primul dintre ei. Michel Kubler spune ca "Patriarhul Teoctist s-a facut remarcat prin cuvinte foarte elogioase la adresa regimului comunist. Nu numai in perioada anilor ‘70-‘80, dar si cu cateva luni inainte de Revolutie, ceea ce ortodocsii isi asuma cu greu". Tot expertul francez subliniaza insa ca, in ianuarie 2008, la cateva luni dupa ce a fost ales, noul patriarh, Daniel, a prezentat scuze oficiale pentru perioada dictaturii. "Imi cer iertare pentru tot ceea ce Biserica Ortodoxa Romana ar fi trebuit sa faca in bine si nu a facut in acele vremuri de persecutie comunista", scria acesta, potrivit L’Express, intr-o scrisoare cu ocazia aniversarii a 125 de ani de existenta a parohiei romane de la Paris.
Publicatia franceza noteaza ca, "in prezent, preotii continua sa se teama de deschiderea arhivelor Securitatii, multi dintre ei fiind banuiti ca au «pactizat cu diavolul»". In aceste conditii, cu trei ani inainte ca dosarele politiei secrete sa fie puse partial la dispozitia publicului, fostul patriarh Teoctist declara, fiind cu totul favorabil deschiderii arhivelor, ca "numai Dumnezeu poate judeca actele trecute, si nu oamenii politici", concluzioneaza L’Express.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése