2011. január 14., péntek

Hitpedálozók - biciklis egyház Magyarországon?

Hitpedálozók

Bihari Napló
Rencz Csaba
2010.01.14.

„Boldog vagyok, hogy ateistaként megtaláltam az egyetlen egyházat, amit támogatni tudok.” A bejegyzés a Babilon Nyulai Kerékpáros Egyház Facebook–oldalról való. Figyelem, ez nem gyakorlat, és nem vicc – ez a valóság: az év elején hivatalosan is megalakult Magyarországon az alapító, Dávid Ferenc szociológus, rádiós műsorvezető szerint „sikerre ítélt vallási közösség”. A nevezett internetes közösségi oldalon 160 tagot gyűjtöttek (eddig), az érvényes jogaszabályok szerint egyházalapításhoz 100 tag + hitelveket tartalmazó alapítólevél szükséges, és a bíróságnak nincs is mérlegelési joga a bejegyzéshez! Nem ők az első „biciklis egyház”: az USA–beli Seattle–ben már él és virul a Jézus Biciklis Egyháza. Az új egyháznak „nincs istene, de nincs is rá feltétlen szükség, hiszen így is képes menedéket adni minden istenhívő számára, mert a közösség hisz a kollektív tudat formálhatóságában, és a világ megmentésében a tekerés által” – áll egy ismertetőjükben. (Hittételük magvas alapvetése: „Tekerjetek!”) Mint mondtam, ez nem vicc, most megismétlem: ez nem vicc! Nem vagyok hittudós, az elemzés legyen mások feladata. Én csak azt tudom, hogy a legnagyobb történelmi egyházakból igen sokan, egyre többen ábrándulnak ki, nagyon is világi, földhözragadt konfliktusok, ügyek, ügyletek miatt. Ezáltal a (szerintem) talán legnagyobb feladatuknak, a közösség megtartásának, építésének tudnak kevésbé megfelelni. Közben pedig egyre több „rivális” csönget a kapukon. Meg már a biciklikormányon is...


Nincsenek megjegyzések: