2010. október 20., szerda

Forul Ortodox Roman critica introducerea actelor de identitate electronice

ziare.com
19 Octombrie 2010

Forul Ortodox Roman(FOR) considera ca masurile de introducere in Romania a actelor de identitate electronice constituie un grav abuz, care pune bazele unui sistem de supraveghere permanenta a cetatenilor asa cum nu a mai existat niciodata pana acum in istorie.

Potrivit unui comunicat semnat Forul Ortodox Roman este in lucru si cardul de sanatate, un document electronic ce cuprinde istoricul bolilor si starea sanatatii tuturor oamenilor din Romania, iar la Ministerul Sanatatii se pune la punct un program de soft care sa gestioneze fisele electronice de sanatate ale tuturor cetatenilor tarii - o initiativa care ofera unor oameni acces la date strict personale.

"Lucrurile devin si mai sumbre daca ne gandim ca dezvoltarea controversatului proiect e-Romania poate duce la un grad de supraveghere care, dupa stiinta noastra, nu are precedent in alta tara din lume, prin acest proiect intentionandu-se crearea unei interfete electronice care sa cuprinda totalitatea interactiunilor dintre stat si cetatean, dar si - ceea ce este inca si mai important - dintre cetatean si cetatean", sustin semnatarii comunicatului.

Mai mult membrii FOR sustin ca responsabilii statului implicati in aceste proiecte logistice recunosc faptul ca singura garantie ca sistemul electronic de identificare a cetatenilor sa nu fie folosit in mod abuziv este calitatea celor care il administreaza.

"Dar niciodata, intr-un stat de drept constitutional, garantia respectarii libertatilor civice nu va sta in calitatea morala a conducatorilor, ci in garantiile institutionale concrete, prin care exercitiul puterii este limitat in intindere, amploare si manifestare", mai arata FOR.

"Prelevarea datelor biometrice ii transforma pe romani in suspecti"

In opinia FOR inacceptabila este si ideea prelevarii datelor biometrice ale persoanei, procedura practicata, pana recent, doar in cazul infractorilor.

Acest lucru, sunt de parere membrii FOR, ii transforma pe cetateni in "suspecti de serviciu", o viziune tipica dictaturilor, in care cetatenii sunt banuiti aprioric de atitudini antisociale, fapt fara precedent insa intr-o societate ce se denumeste deschisa si care se ghideaza dupa norme juridice ce pun pe primul plan libertatea persoanei.

"Intrebarea pe care orice cetatean al Romaniei si-o poate pune este: de unde provin banii pentru acest proiect al introducerii actelor electronice, ale carui costuri se ridica la zeci de milioane de euro? Din bugetul statului? Consideram insa ca pentru statul roman ar fi mult mai utile si mai urgente masurile de remediere a problemelor structurale ce ameninta principalii piloni ai sistemului romanesc (sistemul de asigurari sociale - pensiile, sistemul educational, sanatatea).

Daca banii provin din surse private, asa cum afirma unii oficiali, de ce nu se orienteaza acesti bani spre ajutorarea familiilor nevoiase, a celor care mor intrucat nu au bani pentru medicamente sau pentru operatii costisitoare? Care ar fi interesul (economic, politic) al unor persoane private pentru implementarea acestui sistem in Romania?", se intreaba FOR.

Si in ce priveste faptul ca Uniunea Europeana ne-ar obliga sa introducem cartile de identitate electronice (CIE), FOR sustine ca aceasta informatie este falsa.

"Dimpotriva, vedem ca, din cele 30 de tari ale Uniunii Europene, practic doar 12 au introdus acest tip de documente, iar 9 sunt doar pe cale sa le adopte. In multe state care au CIE statutul acestora nu este obligatoriu, facandu-se pasi mici in adoptarea lor de catre populatie (Italia e un exemplu). Atunci ne intrebam, in chip firesc, ce interese se ascund la noi in spatele acestui proiect? Este absurd ca, in conditiile in care traim o criza profunda, autoritatile romane sa investeasca sau sa atraga fonduri enorme pentru un proiect pe care nu il cere nimeni si ale carui costuri vor fi permanente, avand in vedere necesitatea up-gradarilor, a securizarii continue etc", mai arata semnatarii comunicatului.

Sistem restrictiv?

In ceea ce priveste argumentul tehnic, al asa-zisei securitati sporite a datelor personale, datele problemei sunt, in realitate, cu totul altele, sunt de parere cei de la FOR.

"Un sistem care nu-i va permite cetateanului sa efectueze anumite operatiuni, sau care nu-i va permite sa se identifice complet in fata unei institutii oficiale decat daca este posesor de act de identitate electronic, este unul gresit conceput si fundamentat. Pe langa constrangerile care decurg din aceasta, orice astfel de suport electronic este supus unor riscuri de clonare si/sau de deteriorare ce au o probabilitate statistica foarte mare (defectare prin expunere la presiuni mecanice, prin expunere la campuri electrice sau magnetice, prin contactul cu diferite substante chimice uzuale etc.).

De asemenea, ne asumam un mare risc expunandu-ne datele personale, biometrice, intr-o baza de date centralizata la nivel national si operata de anumite institutii oficiale cu probleme interne majore, recunoscute public, la nivelul organizarii si al gradului de coruptie.

iscul acesta este cu atat mai mare cu cat se preconizeaza o integrare la nivel international - intr-o prima faza, european - a acestor date. Nu exista in acest moment, din pacate, nici macar la nivel de proiect, o politica nationala de securitate informatica menita sa ne asigure noua, cetatenilor romani, protectia datelor personale in momentul in care acestea vor fi expuse intr-un mediu international care este de asemenea dominat, in multe cazuri, de coruptie la nivel institutional, sau este marcat de atitudini rasiste/xenofobe in raport cu anumite comunitati etnice si chiar religioase.

Date personale si harti militare, la liber la Internet

Avem, din nefericire, precedente periculoase in acest sens: o parte din baza de date de CNP-uri a Politiei Romane este disponibila pe retelele informatice publice de transfer, la fel si mai multe harti militare detaliate ale Romaniei! Din cate stim, nimeni nu a intervenit in vreun fel pana acum pentru a remedia aceste scurgeri de informatii. Nu in ultimul rand, este important sa constientizam faptul ca actele de identitate electronice au mari sanse de a deveni in viitor propriile noastre dosare de securitate, pe care le vom purta peste tot si la care noi nu vom avea acces decat indirect, prin intermediul institutiilo", arata Forul Ortodox Roman.

Avand in vedere toate acestea, FOR solicita in mod ferm Presedintelui tarii, reprezentantilor MAI si tuturor institutiilor abilitate ale statului roman urmatoarele sa opreasca introducerea in Romania a oricarui tip de document electronic de identitate (carte de identitate, permis de conducere) si a cardului electronic de sanatate, sa se asigure in mod temeinic baza juridica a pasapoartelor asa-zis temporare, pentru a nu se putea reveni in mod abuziv asupra acestei alternative si sa se prelungeasca termenul de valabilitate al acestui tip de pasapoarte la 3 ani si sa nu existe nici o presiune financiara sau morala asupra persoanelor care nu accepta documentele ce contin datele personale incluse in mediul de stocare electronic.

De asemenea FOR mai cere sa se angajeze un dialog real cu reprezentantii societatii civile pentru a se stabili o linie clara de demarcatie pana la care un proiect de tipul e-Romania, ce include si componenta Cartilor de Identitate Electronice, poate fi derulat astfel incat sa nu puna in primejdie libertatile civice specifice unui stat de drept constitutional, precum si libertatea de constiinta a cetateanului.

"Dupa ce am vazut in secolul trecut cat de usor pot sa apara dictatorii, dupa ce am traversat 50 de ani de ideologie comunista si 20 de ani de tranzitie lipsita complet de viziune, credem ca este firesc sa tragem un semnal de alarma si sa chemam pe toti romanii sa se opuna masurilor amintite. Acestea, pe langa faptul ca nu pot fi prioritare in contextul socio-politic actual, nu fac altceva decat sa creeze premisele unui sistem totalitar de supraveghere si control al persoanei umane. Tehnologia trebuie sa fie folosita in scopuri creative, iar nu in slujba controlului (sau a manipularii) oamenilor.

Forul Ortodox Roman (F.O.R.), este o structura federativa fara personalitate juridica, ce a fost fondata la 29 noiembrie 2008, prin consensul reprezentantilor a 60 de organizatii civice cu caracter cultural si social, care au participat la Conferinta Asociatiilor Laicatului Ortodox Roman. F.O.R. este coordonat de liderii organizatiilor: Fundatia "Sfintii Martiri Brancoveni", Asociatia Pro Vita - Bucuresti, A.R.T.R.I., Asociatia "Christiana" si Asociatia "Rost".

Nincsenek megjegyzések: